بازدید 27431
با مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي؛

ايران از یکی از بزرگ‏ترین بازارهای تجاری جهان محروم شد

البته سازمان كنفرانس اسلامي از اين دو كشور خواسته تا برنامه‌هاي دیگر كشورهاي اسلامي را نيز بررسي كنند، اما شواهد نشان مي‌دهد كه هیچ یک از اين دو كشور، به ويژه تركيه حاضر نخواهد شد تا كشورهاي ديگر بر این سفره بنشينند...اکنون گردش مالي محصولات غذايي و بهداشتي این برند در جهان، 632 ميليارد دلار، معادل 17 درصد كل تجارت مواد غذايي در جهان است.
کد خبر: ۷۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۱ 13 November 2009
سازمان كنفرانس اسلامی در نشست اخیر خود، تنها به تركیه و مالزی اجازه داده تا برنامه‌های خود را برای ورود گسترده در بازار «حلال» و فعالیت با برند این سازمان در بازارهای جهانی ارایه دهند.

به گزارش "تابناک" و به نقل از «اسلام آنلاین»، كالاهای بهداشتی و غذایی با علامت حلال در بازارهای كشورهای اروپایی و آمریكا هواداران بسیاری دارد و از این روی، انتظار می‌رود این بازارها را دو كشور تركیه و مالزی در اختیار گرفته و دیگر كشورهای اسلامی از این فرصت طلایی محروم شوند.

البته سازمان كنفرانس اسلامی از این دو كشور خواسته است تا برنامه‌های دیگر كشورهای اسلامی را نیز بررسی كنند، اما شواهد نشان می‌دهد كه هیچ یک از این دو كشور، به ویژه تركیه، حاضر نخواهد شد تا كشورهای دیگر بر سفره حلال بنشینند.

اکنون گردش مالی محصولات غذایی و بهداشتی «حلال» در جهان، 632 میلیارد دلار، معادل 17 درصد كل تجارت مواد غذایی در جهان است.

«اسلام آنلاین» می‌افزاید: اكنون در ایالات متحده آمریكا استقبال زیادی از گوشت حلال می‌شود و دلیل آن نیز تمیز بودن این نوع گوشت و اطمینان مردم از سالم بودن آنهاست.

شركت انگلیسی «پرینسپل هلث» و شركت كانادایی «داوچسنی» كه از شركت‌های بزرگ داروسازی انگلیس و كانادا هستند، هم اكنون داروهایی تولید می‌كنند كه برند حلال دارند.

بر پایه این گزارش، در سال 2000 ارزش صادرات غذاهای حلال 150 میلیارد دلار بود كه این رقم در سال 2010 به 500 میلیارد دلار خواهد رسید. چنانچه سهم ایران در سال 2000 را 9 میلیارد دلار در نظر بگیریم، فقط صادرات 300 میلیون دلار محقق می‌شود.‌

با وجود اين كه از حدود يازده سال پيش، بحث غذاهاي حلال در ايران مورد پيگيري بود، ولي تاكنون به نتيجه مناسبي نرسيده و علاوه بر عدم موفقيت در حجم صادرات، برند مشخص ايراني نيز نداشته‌ايم؛ البته در روز دوازده آبان ماه سال جاری، رئيس سازمان استاندارد، از تدوين و ثبت استاندارد برند واحد «حلال» ایران خبر داد که این موضوع میتواند امیدوار کننده باشد.
هم‌اکنون 26درصد جمعيت جهان مسلمان هستند كه تا سال 2020 اين رقم به 28 درصد مي‌رسد و به همين دليل فرصت ويژه‌اي براي سرمايه‌گذاري در بحث غذاهاي حلال پدید آمده است، به گونه‌‌ای که هم‌اکنون استراليا حدود دو ميليارد دلار به كشورهاي مسلمان غذاي حلال صادر مي‌كند.

در همین زمینه، چندی پیش، عبدالحسين فخارى، مدير اجرايى و عضو هيأت مديره مركز تحقيقات و اطلاع‌رسانى اتاق اسلامی، در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اظهار داشته بود: تاكنون هجده عنوان «حلال» در دنيا شناسايى شده كه براى امنيت خاطر مسلمانان توسط افراد يا حتى دولت‌هاى اين كشورها ايجاد شده است. وى از جمله كشورهايى كه تاكنون برند حلال را براى محصولات خود طراحى و ثبت كرده‌اند به سنگاپور، استراليا، انگلستان، مالزى، چين، تايلند و ايالت‌هاى گوناگون آمريكا یاد کرد.

وى با اشاره به اينكه مالزى حجم تجارت اين برند در سال را ۲۱۰۰ ميليارد دلار اعلام كرده است، گفت: برای نمونه در نمايشگاه حلال سال ۲۰۰۶ حجم معاملات انجام شده روى محصولات «حلال» نهصد ميليون دلار بود كه بالاترين سهم از اين تجارت، معادل‌ پانصد ميليون دلار نصيب مالزى شد و دیگر كشورها از جمله امارات متحده عربى، انگلستان و غيره نيز چهارصد ميليون دلار در اين تجارت معامله كردند.

فخاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون 58 شرکت در ایران توانسته‌اند از سوی مراجع معتبر موفق به دریافت برند «حلال» شوند، گفت: در شرايطى كه برای نمونه در مالزى به توليدكنندگان غذاى حلال تسهيلات و خدمات ويژه مى‌دهند و دولتمردان اين كشور توسعه برند حلال را در دستور كار اجلاس «دى۸» قرار مى‌دهند، دولتمردان كشور ما حتى در سطح وزرا در بخش‌هاى كشاورزى و صنعت از وجود چنين مركزى در كشور بى‌اطلاعند.

محروميت ايران از ورود به اين بازار بسيار مهم در حالي است كه ايران يكي از كشورهاي فعال در نشست‏هاي بين‌المللي تجارت حلال بوده و در تمامي اين نشست‌ها، پيشنهادها و راهكارهاي اجرايي ارایه داده است؛ هرچند برخی شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند برای محصولات خاصی به برند حلال دست یابند، متأسفانه تا كنون ایران نتوانسته كه برند رسمي تأیيد شده محصولات حلال خود را دريافت كند و با اين اقدام سازمان كنفرانس اسلامي، جمهوري اسلامي ايران به طور كلي از اين بازار محروم شده است.

البته فارغ از این تصمیم سازمان کنفراس اسلامی، باید بپذیریم که مسئولان ما نیز تاکنون نتوانسته‌اند توفیق لازم را در گرفتن برند اختصاصی «حلال» برای ایران به دست آورند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ما که وضع شیر و گوشت و سوسیس و برنج و .... رو خودمان قبول نداریم اگه به ما دهند برند حلال را بدنام می کنیم
jalebe ke bishtarin eddea va tazahor be mosalmani moteallegh be irane onvaght.............
بعد از اجرای هدفمند سازی یارانه ها (بخوانید حذف یارانه ها) و افزایش هزینه تولید انشاالله ما هم به بازار بین المللی" حلال " وارد می شویم و بعد از آن یک گام مانده تا مدیریت جهان

اندکی صبر سحر نزدیک است
iyn tasmimha kaghaz pare hastand.........!!!!!!!a
لطفاً ريس جمهور يه نامه بزنند ضرر ايران در اين چند سال بخاطر بي برنامگي از حقوق وزير مربوطه کسر شود. ضرر يه وزير يا يه معاون رئيس جمهور در حد تفاوت گوشت سرخ کرده بايه کوبيده معمولي نيست.
بنده به عنوان یک دانشجوی مهندسی صنایع فکر می کنم که مسئولان برای صادرات کالاهای ایرانی باید فکر بیشتری کنند و پیگیر این موضوع باشند(الان کالاهای چینی هم از این برند استفاده می کنند)
بنده که سالهاست به بسیاری از کشورها سفر کرده ام تاکنون کالایی ایرانی با مارک حلال ندیده ام. وقتی صادراتی در این زمینه نداریم پس فرقی نمی کند که مجوز داشته باشیم یا خیر
بحث حلال در مورد گوشت صدق می کند که ایران در این زمینه وارد کننده است و نمی تواند غذای خود را نیز تامین کند چه برسد به اینکه صادر هم بکند.
کاش ندانم کاریهای ما فقط این یک مورد بود
با سلام
من در یکی از کشورهای اروپائی زندگی می کنم و با دیدن اینکه اجناس ترکی . مصری و حتی سوری در بازار فراوان ولی جای ایران خالیه تأسف می خورم.واقعا احساسم را نمی دانم چگونه نسبت به این موضوع بیان کنم دولت هم فقط شعار می دهدکی وقت عمل می رسد؟
تا زمانی که تعرفه های گمرکی غیر واقعی ، صادرات بک توهم بزرگه
سازنده ایرانی با کمک لابی سفت و سخت صنعت داره بالغ بر 35% درصد سود میکنه نمی یاد برا 5 تا 10 درصد این همه خودشو به زحمت بیاندازه و صادرات کنه ، غیر از اینکه بازار اشباع باشه که حالا حالا ها این اتفاق با این وضع دموگرافیکی جامعه مون نخواهد افتاد

همون که دکتر گقت و بیچاره کسی تحویلش نگرفت باید وزارت صنایع و بازرگانی ادقام بشند تا دست این دزدیها گرفته بشه و تورم مهار بشه

تابناک بجای نقل قول حرفهای این آدمهای دره پیت سیاسی بیاد این مسائل مهم و کلیدی رو دنبال کنه به خدا راحت تا 25% قیمتها شکسته میشه اگه تعرفه ها رو منطقی کنند

یاحق
از کی تا حالا صدور یک کالا نیاز به مجوز سازمان کنفرانس اسلامی دارد؟!!

اگر عرضه داشتیم تا حالا هم تولید و هم صادر کرده بودیم

چند سال است که در این زمینه صحبت می‌شود؟

مثل همه‌ی کارای دیگه، اولمچوزمی‌خوایم، بعد وام، بعد هم می‌ریم به هوای کارخانه و تولید وام رو در بخش زمین و مسکن سرمایه گذاری می‌کنیم، بعد هم هزار بهانه که بخش خصوصی فلان و بهمان
تا وقتی همه به فکر پیشرفت کشور نباشیم همین که هشت
ما فقط دوست داریم چوب لای چرخ همدیگه بندازیم به خاطر قدرت
اینم از برادرمون ترکیه
Ba Arze Salaamhaaye Ghalbi

Motassefafe dar Iran Rasm intori shode ke ziyad Pishnehad mishavad va ziyad mifarmayand ba feel va Amal miyaneye khoshi nadarand Hush va Takhayyol besyar hast vali ba kamale Taassof Haale Faalliyat va Aghle Eshteraki va Aghle amali foghalade kam ast

Baa Taghdime Ehteram 
برند حلال بر روی اکثر مواد غذایی دیده می شود حتی ماکارونی و سبزیجات .
ایران در تمامی زمینه ها پیشنهاد و راهکار دارد. فقط مربوط به برند حلال نیست!
جای تعجب داره ؟
گوشت کیلو 17 هزار تومن رو به کی میخوایم صادر کنیم؟
کدوم ابلهی پیدا میشه که همچین گوشتی با این همچین قیمتی رو به کشورش وارد کنه؟؟
چه حلال چه حروم
با انتخاب اين تيتر و متن داخل آن معلوم ميشود كه شما قصه مردم را نمي خوريد بلكه حسودي قدرت را داريد .؟
اين برند يك امتياز محسوب مي شود و خريدار مسلمان هنگامي كه اين برند را ببند به راحتي آنرا خريد مي كند اين مسئله بقدري مهم است كه كشور چين كه بويي از حلال و حلاليت و مسلماني نبرده متاسفانه روي مواد غذايي برند حلال را استفاده مي كند و باعث فروش بيشتر كالاهاي غذائي اش مي شود لذا چه خوب است اولا جلوي كشور چين و بعضي از كشورهاي غير مسلمان كه به دروغ اين برند را عرضه مي كنند گرفته شود و هم اينكه سعي شود كه نصبت به اصلاح مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي در جلسات بعدي اقدام شود.
شما یه سر برین همین کشور های حاشیه خلیج فارس تا ببینید ترکیه چجوری بازار مواد غذایی اون ها رو گرفته اون وقت ما با دنبال ...
اتفاق طبیعی افتاده است .وارد شدن در بازارهای بین المللی الزامات خاص خود را دارد که همه ما میدانیم ما واجد ان نیستیم.افق روشنی هم در این رابطه ترسیم شده است(چشم انداز)که عزم اساسی برای اجرای ان حد اقل در دولت بدلیل اینکه انرا اشتباه میدانند وجود ندارد. مسائل اجتماعی ما هم به عمد یا به سهو تبدیل به مسائل سیاسی-امنیتی و غیر قابل حل شده است..با امید به رفتار های عاقلانه از طرف همه ما.
کاش بجای پرداختن به مسائل سیاسی ایران وجهان وهر روز وشب بفکر سخنرانی در اینجا وانجا باشیم گروهی را هم برای برنامه ریزی جهت این قبیل اموریکه در تجارت جهانی دارای نقش مهمی هستند از جمله (برند ) کالای ایرانی که قابلیت صادرات دارنداختصاص میدادیم اعم مواد خوراکی و غیره امیدوارم دست اندر کاران بیدار شوند.
كجا دولتهاي ما درست عمل كردند كه در اينجا عمل كنند ... دولتهاي ما فقط مشغول دعواهاي درون جناحي هستند و به اقتصاد نگاهي ندارند ...
جالب است وقابل بسط در خيلي جا ها:
دولتمردان كشور ما حتى در سطح وزرا در بخش هاى كشاورزى و صنعت از وجود چنين مركزى در كشور بى اطلاع اند.
متاسفانه ما قبل از مالزی و ترکیه توسعه را شروع کردیم ولی از بس شعار دادیم و خود را مشغول دعوا با این و آن کردیم تمامی فرصت ها را از دست دادیم و به همین دلیل است هموطنان ما جای اجناس ایرانی را در دیگر کشورها خالی می بینند ولی خوب تعجب ندارد دولت های دیگر به بخش تولید اهمیت داده اند و از این رهگذر جایگاهی برای خود در دنیا ایجاد کرده اند ولی در ایران اراده ای در کار است تا مانع از تولید شود و به جای آن دلال بازی و رانت خوری را توسعه دهد.
برادر ما خودمون داریم گوشت و مرغ و دارو و غذای آماده و شیر خشک وارد می‌کنیم، صادراتمون کجا یود؟
توي ...يك كانتينر كوشت سك و كربه كشف شده كه راننده ان اين بار را براي كارخانجات تهيه سوسيس و كالباس ميبرده راننده تصادف ميكنه و بعد .... تو ا... همه مردم خبر دار شدن ميتونين شما هم تحقيق كنيد ؟
تابناکی ها باز نگران شدید !!! با وجود کمبود سرانه آذوقه در سطح جهان بزودی با افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی در دنیا روبرو میشویم و دست تولید کنندگان ایرانی بوسیده خواهد شد لذا قصه نخورید
بدون توسعه سیاسی توسعه اقتصادی ، امکان پذیر نیست.
به چه حقي محصولات ما كه از نظر كيفيت خيلي خيلي بهتر مالزي است . اين ديگه چه صيغه اي مي باشد چرا اين كارها را با ما مي كنند مگه مي توانند زعفران و پسته ايراني را جايگزين كنند .
نکته جالب اينجاست که نظام سياسي ترکيه کاملا لائيک بوده و بر اين موضوع نيز مسر است، اما به خوبی از منافع عضويت در کنفرانس اسلامی بهره می برد - حالا یکی به اين دولت کريمه بگه ....
""" حتما بخونید"""


بد بار اومدیم! حتی کارشناسا و شماها که مثلا می فهمید!

همیشه دنبال راه ساده و بدون درد سر و مجوز انحصاری هستیم! و این تبدیل به فرهنگ شده

باید اصول رقابت نهادینه بشه... این مجوز سازمان کنفرانس اسلامی هم اصلا محدودیتی ایجاد نمیکنه.. مگه الان چین مجوز داره؟! اصلا مگه باید مجوز گرفت

کالای حلال با کیفیت تولید کن، همه ی بازار دنیا مال تو پدر من!
سال هاي ساله كه مسئولين ما فقط حرف هاي دهن پركن ميزنند وديگركشورها عمل ميكنند!!!
با سابقه اي كه ما در بازارهاي عراق ، افغانستان ، آذربايجان و... كسب كرده ايم بيش از اين هم انتظار نمي رفت.آقازده هاي و افراد سودجو در اين كشور ، كلاه تاجران كشورهاي همسايه را برداشته اند آنوقت انتظار داريد ما بتوانيم به بازارهاي جهاني محصولات حلال بفروشيم.
آخه ما مردم ایران چه گناهی کردیم که همه اش باید افسوس بخوریم!
من اینجا قرص ویتامین هم می خواهم بخریم روش حلال زدن
تازه خبر ندارین که بعضی از گوشت های حلال تا چه حدی حلال هستند!
مثلا ممکن قصاب بره کشتارگاه برای همه دام ها یک بسم الله بگه و دیگه شروع کنه به سر بریدن! شاید برای هر گوسفندی یک بسم الله گفته نشه! ولی در ایران اینطور نیست!
اين هم تيتر منافقانه ديگري بر عليه اسلام منتظر باشيد
سال گذشته یک حرکت افشاگرانه بر علیه یک مارک پاستیل خارجی وارداتی به دلیل استفاده از غضروف خوک در تولید آن به راه افتاد که شرکت وارد کننده آن فقط به به این نکته بسنده کرد که واردات این محصول با مجوز وزارت بازرگانی و وزارت بهداشت است و کاملاً بهداشتی است !!! یعنی اینکه یارو اصلا نفهمیده بود که مشکل غضروف خوک چیه؟ ما را چه به مارک حلال!؟؟
غذای مردم داخل رو تامین کنید ، برند و مرندو بیخیالش ، میدونید تو همین تهران خودمون چقدر آدم شبا گرسنه میخوابن؟؟؟ البته خدارو شکر مسئولین ما همه سیر هستن
خمس و زكاتش رو بده حلاله
با سلام
پیشنهاد من این است که اولاً ایران نیازی به مجوز کنفرانس اسلامی ندارد پس می تواند برندی با نام اسلام را خودش در بازار اروپا جا بیاندازد.با توجه به اینکه اکثر مسلمانان اروپا به ایران با دید مثبت نگاه می کنند . مردش هستید بفرمائید.
اتفاقا برعکس! تا توسعه اقتصادی صورت نگیره توسعه سیاسی امکان پذیر نیست. نشون به این نشون که با چند کیلو سیب زمینی و پنجاه هزار تومان مردم رای شون عوض نمیشه . ثانیا اون موقعی که دولتها داشتن کلیه صنایع موجود در جهان رو بومی میکردند ، کشاورزی و دامداری مالید رفت پی کارش. راه حل: ایجاد صنایع کشت و صنعت بزرگ در کشور. ( یک مهندس مکانیک که در حال کشاورزی است)
ای عزیز این هم همانند سهل انگاریهای دیگر بگذارید.
ما حتی نتوانستیم یک استاندارد کامل و قاطع در کشور داشته باشیم.بطوریکه بدلیل سلایق و اعمال نفوذ در واردات و صادرات از کیفیت که هیچ از علامت استاندارد برای رفع تکلیف استفاده ابزاری میشود.

ترکیه با حاکم شدن (به قول معروف اسلامگرایان که این هم از برنامه ریزی غربیان)برای طرح نوین حکومت جدید در خاورمیانه هستند بعلت سهل انگاری و نداشتن متخصصان ورزیده در امر قرادادها و روابط تجاری در همه عرصه ها شاهد هستیم.
حال ترکیه با رفتار اقتصادی خود در خاورمیانه و حتی ایران که قبلا در آسیای میانه و قفقاز انجام داده به هدفهای بزرگی دست یافته و ایران فقط شعارهای بدون هدف و برنامه ریزی برای ملت ایران میداهد و منافع ایران در عرصه های مختلف دنیا را زیر سوال میبرد.
من بعنوان یک شهروند بی طرف حق دارم بپرسم ما در عرصه اقتصادی و فرهنگی و ..... در کجای جهان قرارداریم؟
خدایا سیاسیون مارا و بخصوص از شر شعارهای بی محتوا و خسته کننده نجات ده و به جای سخنرانیهای ... بی دروپیکر به درد این ملت و کشور از ابعاد داخلی و جهانی برسند.
غفلت ما باعث خوشحالی کشورهای منطقه است و از این غفلت باعث عقب ماندگی و پشرفت کشورها و در نهایت حتی غلبه همین کشورها بر ما خواهند شد.
.
تورو خدا به كالاهاي ايراني مجوز نديد مگه ديگر مسلمونا جونشون را از سر راه اوردن. بزارين اونا ديگه ام اس و آلزايمر و سرطان نگيرند. تا كالاهاتون رو برنگردوندند خودتون سنگين و رنگين كنار بكشين
ما که خودمان تولید نداریم. بیشتر محصولات غذایی را وارد می کنیم. چه چیز را با برند حلال صادر کنیم. شانس آوردیم به ما این اجازه را ندادند.
دیدگاه شیعه در بعضی موارد با فتوا اهل تسنن فرق داره لذا از عمل کرد کنفرانس اسلامی میتوان به میزان اعتقاد آنان به اسلامی بودن ایران پی برد . متاسفانه به دلیل عدم شناخت مسولین به فقه شیعه اصول علمی بکار رفته دراین مذهب محجور مانده است.
صادرات چی؟!!! تا زمانی که چین جونی رو داریم احتیاج به صادرات نیست. همه جا امن و امان است آسوده خاطر باشید.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی